Szórakoztató társadalomkritika.

Szemszögmérő

Jé, a reklámok hazudnak?

Ez nem is kérdés, az már inkább, hogy miért is hunyunk szemet felette, és legyintünk egyet ennek hallatán.

2016. május 20. - Répási Bálint

Akkora közhelyről beszélünk, hogy Oravecz Nóra elégedetten csettintene a fenti mondat láttán, pont ezért érdekes figyelni, hogy milyen mértékű a döbbenet alakult ki a Volkswagen-csoport dízelmotorjainak megbuherálása nyomán, s hogyan hurcolják meg ezt az egy céget, mintha a vállalatok Krisztusaként egymagában kéne vállalnia a felelősséget az összes reklámhazugságért.

car-943256_1920_1.jpg

Félreértés ne essék, szó sincs arról, hogy a wolfsburgi gyártót vagy akár a többi gyanúba keveredett céget védeném, de ha egy mosószergyártóról lenne szó, mindenki csak legyintene. A Volkswagen egyetlen balszerencséje, hogy autógyártóként a termékek bizonyos tulajdonságait kötelezően le kell mérni egy hivatalos és a valóságtól teljesen elrugaszkodott metódus szerint, s azokat kizárólag a réti sasok által olvasható méretű betűvel ráírni a plakátokra és a katalógusokba. A laboratóriumban lemért adatok hitelességéről meg annyit, hogy ha valaki a gyári fogyasztásról elhiszi, hogy a valóságot tükrözi, annak vagy még nem volt autója, vagy az Asztro-showban kért pénzenergiából származó jövedelméből vásárolta a négykerekűt.

Természetesen az autóiparban is a marketing iskolájának legfőbb alapelvei úgy vannak kőbe vésve, mint a tízparancsolat, s aki már valaha nézett reklámot, az könnyen láthatja, hogy ezek a szabályok úgy működnek mint a másodfokú egyenlet megoldóképlete.  A reklámnak törekednie kell, hogy egységnyi idő alatt és egységnyi felületen minél több bullshit és minél kevesebb információ vagy adat hangozzon el, ám ha utóbbi netalán mégis bekövetkezik, akkor legyen hangzatos és túlzó, ugyanakkor jogilag természetesen kikezdhetetlen. Így született meg a marketing "újbeszél"-je, amelyben az AKÁR szó kötelező tartozéka minden tényállításnak. Ez az a szó, amely minden hazugság alól feloldoz, s egyben lehetővé teszi, hogy random számgenerátorral kreált adat hangozzék el a termékre vonatkozóan.  A sampon, amely a korpa akár 99,9%-át eltávolítja, meglehet, hogy ugyanannyit ér, mintha egy erősebbet köpnék a tenyerembe, és rákenném a hajamra, hiszen a varázsszó miatt az az áhított érték akár 0 is lehet. 

Egyáltalán nem lenne ízlésem ellen való, ha végre számonkérnénk az autógyártókon a hirdetett adataik hitelességét, ugyanakkor legyünk a többi iparággal szemben is következetesek. A kérdés nem is az, hogy miért kell a Volkswagent meghurcolni, hanem, hogy a többi céget miért nem, amelyek az apró betű, az "akár" és a kellemes életérzések szentháromságának jegyében fejtik ki reklámtevékenységüket. Ha az autóknál nem lennének különleges szabályok a károsanyag-kibocsátás és a fogyasztás mérésére vonatkozóan, akkor nyilván a VW Golf hirdetésében is az szerepelne, hogy "akár 3,2 literes fogyasztással", s ugyanúgy reklámozhatnának, mint a cégek 99,9%-a nap mint nap. 

A bejegyzés trackback címe:

https://szemszogmero.blog.hu/api/trackback/id/tr648735306

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

fda 2016.05.22. 09:26:46

Kedves cikkíró, alaposan félreértetted a Volkswagen-botrányt! Egyáltalán nem arról volt szó, hogy valamely reklámjában túlzott optimizussal AKÁR csúsztatna valamit.

Arról van szó, hogy tervszerűen csalt, az autóit csalásra programozta, a kevesebb adó megfizetése érdekében. Mi köze ennek a reklámokhoz?

steery 2016.05.22. 10:09:00

Az egész társadalmunk semmi másról nem szól, csak csalások, hazugságok, megtévesztések, ámítások, tévedések, ostobaságok és hitegetések kusza szövevényéről, ami teljesen átitatja és összetartja az egész világunkat. Enélkül menthetetlenül szétesne és totálisan megsemmisülne a civilizációnk. Semmi se maradna belőle, ha mindenről lerántanánk a leplet és csak az igazságot látnánk ezentúl.
Épp ezért fontos, hogy mindhalálig fenntartsuk a hazugságok világát, mert addig élünk, amíg a hazugságaink kitartanak velünk. Ami azt is jelenti, hogy akit meg akarunk ölni, el akarunk pusztítani, arról elég lerántani a hazugságok leplét és máris vége van. Lásd: politika, üzlet, vallás, oktatás, egészségügy, család, tudomány, akármi.

upho 2016.05.22. 11:11:12

Wolfsburg, nem Volksburg. Ezt minimum illene tudnod, ha mar a VW-rol irsz.

Ződ2000 · http://egzostive.com 2016.05.22. 11:20:24

Rémesen gagyi cikk, mielőtt billentyűzetet ragad az ember, legalább alapszinten ismerje meg a témát amiről ír. Bloggerek vagyunk nem oknyomozó újságírók, de azért itt is van egy minimálisan elvárható szint...

@steery: olyan hihetetlen mértékben egyszerűsíted le a valóságot hogy pont annak ellenkezője marad meg neked.

dunántúli gyerek 2016.05.22. 11:59:48

A VWk a legtakarékosabb autók között vannak, és ezen semmilyen botrány nem változtat.

A VW az elmúlt 2 évtized messze legsikeresebb autóipari története az egész világon. Jól ment nekik, és az eladásokat a botrány csak rövid távon befolyásolja (a tőzsdei értékben viszont okoz problémákat).

Ahogy amerikában mondják, ha be akarsz perelni valakit, keress olyat, akinek jó mély a zsebe.

danesdzsu2 2016.05.22. 12:32:31

VW esetében tudtommal nem arról volt szó, hogy a motor normál működés közben nem hozta az előírt számokat, hanem arról hogy egy szoftver megváltoztatta a mükődést, amennyiben érzékelte hogy tesztelik.

Ez már nem "az így alakult", "eredetileg nem így terveztük", "a teszten még jó volt" világa, szándékosan és nyilvánvalóan hazudtak.
A többi cég ennél körmönfontabban dolgozik, én támogatom mindenféle megtévesztő reklám szankcionálását is,de azok akkor sem tartoznak egy kategóriába a Vw aljasságával.

grigorij 2016.05.22. 13:03:39

De mit akarsz mondani?
Azon kívül, hogy alapvető információk hiányában hangulatot generálsz?
Mutass egy autós reklámot, amiben azt állítja a gyártó, hogy az adott modell x litert fogyaszt. CSAK x litert fogyaszt!!!
Ilyen nincs, öreg!
A gyártók egy nemzetközi szabvány szerint, adott terhelésre vonatkoztatva adják meg az értékeket s gondolom a vagyonod nem tennéd rá, hogy ABBAN hazudnak.
Te olyat kérsz számon - mint amikor a színházban veszi elő a picsa az 5 literes öblítőt... -, ami fogyasztói oldalról gáz, ugyanakkor szándékosan összemosod törvénytelenségekkel.
Hol, melyik autógyár modelljeinél találtak szándékos csaló szoftvert?
Ja, hogy ilyen nem volt, csak nem írják meg (mert nem is lehet) a valós fogyasztási adatokat.
Gondolom 1 bites humánalapú marketingaggyal nem lehet felfogni, hogy egy autónál nem lehet megadni valós fogyasztási értékeket!!!!
Mert ki vezet? hol vezet? mikor vezet? hőmérséklet? forgalom?
Az itt is pufogó faék-agyúak örülnének egy 1 millió x 1 millió x 1 millió méretű 3D értékmátrixnak?
Ha én vizsgálom és 5 liter / 100 km, de te egy ostoba falábú vagy, neked ez 8 liter/100km értékre jön ki, akkor én csalók?
Mondjad csak, ha van pár milliód a büntetésre!
Meg kellene érteni, a primitív szőke marketingeseknek is, hogy ez a téma nem marketing, hanem száraz műszaki terület.
És az összemérhetőség, az egységes vizsgálati feltételek miatt nemzetközi szabványok vannak.
A gyártó meg csal, ha EZT akarja teljesíteni?
Ha a szabvány rossz?
Na itt jön a marketing-agy! Ekkor ezt lesöpörjük és írunk kamu hatásvadász cikkeket azok ellen, akiktől így esetleg kis pénzt lehet remélni (reklám)
Itt nem a gyártó hazudik, hanem a marketingszakma.
Akik miatt van az egész... Mert ma nem a mérnök tervez autót, hanem a szőke 1 bites marketingesek...

kuki123 2016.05.22. 13:20:40

Ez a csalás egyébként csak az EU-ra korlátozódik jellemzően.

Ugyan is itt nem lehet a konkurenciának olyan reklámot lehozni, ami kifigurázza a másikat.

Amerikában pl lehet.
Ennek az a pozitív hatása, hogy ha hazudna X gyártó, akkor a másik Y gyártó ráugrik és előnyt kovácsol más hazugságából. Így X gyártó tartózkodik a hazugságtól.
Jó persze ez is csak addig működik amíg a 2 gyártó le nem paktál. vagy ugyan úgy hazudik.
De az is tény, hogy ha hazugságon érik X gyártót és durván kártérítési pert varnak rá.
Akkor Y gyártó is jól beszopja a precedens per miatt. (már ha ő is sáros)
Így legtöbbször X és Y gyártó is 2xer meggondolja hogy mit és hogyan hazudik.

...amerikában.

steery 2016.05.22. 13:49:11

@Ződ2000: Mi ebben a hihetetlen? Figyeld a médiát vagy bármit magad körül, éberen és észre fogod venni a sumákolásokat gyakorlatilag mindenhol. Ez nem leegyszerűsítés, hanem a valóság működésének modellezése. A modellnek pedig nem feladata, hogy azonos bonyolultságú legyen a valósággal, hanem kifejezetten egyszerűnek, átláthatónak és kezelhetőnek kell lennie.
Minek az ellenkezője marad meg nekem a valóságról? Az igazság? Ha ugyanis minden hazugságot észreveszek, akkor ezek alapján ki tudom találni, mi lehet az igazság. Így nekem csak az igazság marad. :-D És lényegében halhatatlanná válok, mert nem marad hazug részem, ami elpusztítható lenne.

csakférfi 2016.05.22. 16:48:19

@steery:nini itt írod le mi marad neked. :) :) :)
Igaznak lenni ma olyan mint a pokolból tudni hogy egykoron éltem a paradicsomban.Ehhez azonban meg kellene halni.Mármint hogy a pokolba juss. :) :) :)
De ha Te ezt nem akarod......szar ügy.Végigszenveded az életet semmiért.Nem vagyok vallásos mégis van hitem.Nincs isten mégis tisztelek valakit.nincs igazság mégis tudom mikor mondok hazugságot. :) ....bla-bla-bla...
Na cső!! Még mindig fujsz rám??

niklex 2016.05.22. 18:55:59

A leghazugabb reklámokat a politikusok nyomják

igazi hős 2016.05.22. 19:19:10

Már írták, de tisztázzuk: egyáltalán nem a fogyasztással van baj. Nemrég vettünk autót, a választásnál a fogyasztás is szempont természetesen, de nem a hivatalos számokat vettem figyelembe (röhej, hogy 1300 kilós kompakt kombikhoz le mernek írni 5 liter alatti fogyasztást - benzinből), hanem a sprintmonitor adatait, ahol nem PR adatok, hanem valós tankolások vannak, úgy 30-40%-kal nagyobb értékkel, mint a katalógus adat. Ha ott az egyik autó 10%-kal kevesebbet fogyaszt mint egy másik, akkor nálam is kb. ennyi lenne a különbség, ezzel egész bátran merek számolni.
A VW esete egész más, náluk nem a mérési ciklusra optimalizálásból adódó 30-40% az eltérés a káros anyag kibocsátásban, hanem egy meg nem engedett trükközés miatt 10-szeres. És még ráírták, hogy mekkora királyság ez a tiszta dízel motor.

Namir 2016.05.22. 20:35:37

A Volkswagen nem hazudott, hanem csalt. Ezzel hamis terméket adott el a vevőinek. Amit vissza kellene vennie. (szavatosság)

steery 2016.05.22. 20:38:43

@csakférfi: Mért fújnék? Neked úgy tűnt?

Namir 2016.05.22. 20:38:53

Egyébként meg a (fogyasztási és károsanyag kibocsátási) szabványok előíróit kellene elővenni, hogy miért ennyire nem életszerűek ezek a próbapadon teljesítendő szabványok. A cégek csak a törvényi előírásoknak felelnek meg. Mert ez a kötelességük.

dunántúli gyerek 2016.05.22. 21:10:55

@Namir: Olyan norma nem lesz ami életszerü.

Az életszerüség minden autósnak mást jelent. Aki ilyesmit akar, annak jó pl. a sok felhasználó önbevallásán alapuló spritmonitor.de, de a szabványnak csak annyit kell tudni, hogy minden autóra kötelező legyen, így a típusok összehasonlíthatóak.

Ha most hoznak egy új szabványt az sem lesz reális, mert nem az a szabvány dolga. Az autó másképp fogyaszt -20 fokban, mint +30ban, másképp minden aszfalttípuson, gumin, minden sofőrrel és útvonalon.

csakférfi 2016.05.22. 21:20:50

@steery: ja úgy tűnt.mellesleg a reklámokban annyi problémát és boldogtalanságot megoldanak egy csettintéssel hogy az ember egy év alatt sem.Azért néha sík hülyeségeket reklámoznak.Még azt is elhiszik sokan hogy ezekre szükség van.Egyszer egy fél évig nem néztem reklámokat (élethelyzet nem volt tv-m,sem netem).
Egészen kitisztult az elmém a sok szeméttől. :) :)

Répási Bálint 2016.05.22. 23:27:19

@grigorij: Minden konkrét modellt reklámozó reklámplakáton szerepel apró betűvel az autó kombinált átlagfogyasztása és károsanyag-kibocsátása. És ha ez a megadott érték 100-ból 99 ember számára teljesíthetetlen, az joggal veti fel azt, hogy vagy a metódus úgy rossz, ahogy van, vagy a gyártók "optimalizálják" a modelljeiket a tesztre.

És igen, pont az volt a lényeg, hogy a marketingszakma hazudik, és nem a VW az egyedüli bűnös.

Répási Bálint 2016.05.22. 23:33:28

@fda: Szerintem több szempontból is köze van hozzá. Egyrészt a csalással elért adatok szerepeltek a hirdetésekben, másrészt pedig ezzel sikerült fenntartani a "tiszta dízel" marketinghazugságát.

fda 2016.05.23. 00:41:02

@Répási Bálint: Nem a vásárlót tévesztették meg ezek, nekem írhat 5 litert az autómra, ha tudom, hogy óvatosan vezetve úgyis hetet eszik. A nagy fekete terepjáróknál, ha durván vezetik, hátulról figyelve simán látni, mikor ad nagy gázt, és mikor vált, úgy jön belőle a környezetbarát fekete füst. Így, bár ez hazugság, de valójában nem ez volt a gond. Ez hasonló hazugság "csak", mint amikor egy reklámban egyetlen törléssel leszedi az akármelyik súrolószer a tűzhelyre égett fekete koszt. Mindenki tudja hogy hazugság, mégse büntetnek meg érte senkit.

Tiszta dízel? Bárki, akit előzött már meg vastag gázzal városi tempónál egy új dízel, az a saját szemével megtapasztalhatja a tisztaságot, ehhez nem kell katalógusadat.

A csalásra programozott motorok nem a vásárlót csapták be, én például sosem végeztem még el a hivatalos fogyasztási tesztet az autóimon, hogy egyáltalán alkalma lett volna becsapni. Te lemérted az ígért adatokat a szabványos teszt szerint? Ha igen, akkor becsaptak.

Amiből a balhé lett, hogy a csalással a hatóságokat csapták be, anyagi haszonszerzés érdekében - a gyárak ugyanis eszerint fizetnek. Azokat a számokat hamisították, amik alapján az egyes konszernek összkibocsátását meghatározzák.

Ződ2000 · http://egzostive.com 2016.05.23. 11:13:38

@Répási Bálint: próbálod kimagyarázni, ahelyett hogy utánaolvasnál. Minden infomráció még nem elérhető, de nagyjából az alábbiak szerint néz ki a VW botrány:

hogy ledolgozzák a piaci hátrányoukat (VW a toyotán, Audi a 2 másik német, ill a Lexuson), a VW csoport bevezette az amerikai piacra a dízelmotorokat. Más ilyet azóta sem csinált.

Ők ezt nagy csinnadrattával, büszke clean diesel szlogennel. Az USA piac azonban nem kedvez a dízeleknek, és ahhoz hogy meg tudják csinálni, nem csak a szabályozás lehetőségeit használták ki maximálisan, de az ellenőrzés hiányosságait is. ÉS mivel látták hogy működik, elkezdték Európában is alkalmazni.

Az Európai szabályozásban vannak "sajátosságok", de még így is szigorúbb sok tekintetben, mint az USÁ-é. A gyártók ezt igyekeznek kimaxolni (pl a laboratóriumi körülményekre optimalizálással). Ennek amúgy nagy hagyománya van minden téren (olyan objektív adatoknál is mint a súly, autossagok.blog.hu/2015/07/06/kamu_sulycsokkentes_elharcosai vagy a csomagtartó mérete: autossagok.blog.hu/2014/08/14/a_kihivas_keressuk_az_idealis_csaladi_autot ), ez a verseny hátulütője.

A VW viszont nem optimalizáls, hanem egy szerűen csalt. Egy egyszerű példával, van olyan hogy egy egyetemi vizsgára rákészülsz, a tudásod nem életszerű és vannak tökéletlenségek. Rengeteg lehetőséged van javítani, kikérdezni másokat a vizsgáztató szokásairól, ki mit húzott előtted, amit te már nem kapsz meg. Átvirrasztasz egy éjszakát hogy tökéletes legyen a tudásod. Tolod a kávét és a szénhidrátot előtte. Ez mind nem életszerű a valós tudásod tekintetében. De te vizsgázol, a te eredményed.

Ha viszont beküldesz mást a vizsgára magad helyett akkor csalsz. A VW pedig ezt tette.

Itt nem csak marketingről van szó. A legtöbb nyugati országban autónként akár milliós támogatások múltak ezen a kibocsátási adaton. Nagyvárosokba hajthatsz be emiatt, plusz a gyártóknak is van flottaátlaguk.

Répási Bálint 2016.05.23. 15:50:04

@Ződ2000: Ez mind rendben van, de nem is cáfoltam, amiket te írtál, csupán az átlagos vásárló szemszögéből közelítettem meg a kérdést, aki úgy érezheti, hogy (már megint) átverték, például a clean diesel szlogennel, amit te is említettél.

fda 2016.05.23. 18:46:27

"az átlagos vásárló szemszögéből közelítettem meg a kérdést, aki úgy érezheti, hogy (már megint) átverték, például a clean diesel szlogennel"

Jaja, a leginkább érintett nagy dízelmotorok vásárlói igen zöldek ám! Két motor közül a kisebbet választják, igaz 50 lóerővel gyengébb, de a katalógusadata szerint 2 decivel kevesebbet eszik. Nagy dög kocsikat eleve nem választanak, mert vannak a konszernen belül is feleolyan súlyú, nyilvánvalóan kevesebb környezeti kárt okozó járművek is. Eleve, aki dízelt vesz, az nem ám azért veszi, mert tudta, hogy legalább 30-40 ezer kilométert akar belenyomni évente, és különben is, nagyobbat tol egy előzésnél, hanem azért, mert azt mondták neki hogy klíndízel.

Eleve, az erős dízelmotoros kocsikat tipikusan olyan szelíden vezetik, környezetvédelmi okokból, hogy az már forgalomlassításnak minősül.

Ha ennyire nem érted, miről szól a téma, akkor miért írsz róla? Olvasni kéne inkább.

Ződ2000 · http://egzostive.com 2016.05.23. 19:10:47

@fda: ne csak magyar szemmel nézd a piacot.

Ha megnézed, nyugaton az igényes és drágább prémiumautók között tarol igazán a dízel, míg az olcsó/városi kisautókban tartja magát az olckúl benzines motor valamelyest. Az ok aligha a fillérvadászat, kevesen azért vették hogy a fogyasztással hozza be az árát.

Az emberek jó része azért vett dízelt mert a szabályozásra ezt lehet a legjobban optimalizálni: mivel (max) lóerő és co2 alapján adózol, ezekből viszonylag alacsony adatok mellett használható teljesítményt kapsz. Szóval nem a tulajok zöldek, hanem a szabályozás tereli őket rá.

Ezen motorok többsége amúgy is jelentősen leszabályozott, míg a 20d alapból közel 200 lóerős, tele van a piac 136 és 163 lóerős motorokkal, mert sok helyen ott van az adóhatár. Amúgy ezek jó része családi autó, és nem is versenyezni veszik. Így viszont simán benne vannak az eladási toplistákban. Van olyan piaci ahol rendszeresen dobogós a 3er BMW.

@Répási Bálint: azért szerintem kevesen voltak akik a mellüket verték mert 3.0 TDI SUV-val jártak Prius helyett :), itt sokkaln nagyon bajok lesznek ha elkezdik visszakérni az állami támogatást, mert ténylegesen nem hozzák a VW-k a szabályozás szerint megkövetelt emissziót. És tudtommal ilyen propblémája igazán VWnek van egyedül jelenleg.

Két alapvetően eltérő probléma, hogy a szabályozás mekkora mozgásteret engedélyez, és hogy még azt sem tartják be...

Répási Bálint 2016.05.23. 20:12:25

@fda: Köszönöm a kioktatást, olvastam. "Várható volt, hogy a Volkswagen számára az Egyesült Államokban még messze nincs vége a dízel-botránynak. A közismerten fejlett amerikai perkultúra már eddig is tucatnyi bírósági eljárást eredményezett a VW csoport ellen, és most a fogyasztóvédelemmel foglalkozó FTC is beszáll. Az újabb per apropója a megtévesztő reklámkampány." Totalcar.hu, remélem megfelel hivatkozásként. Erről beszéltem.

fda 2016.05.23. 20:37:51

@Répási Bálint: Nem, nem az amerikai perkultúráról beszéltél (írtál), hanem a VW botrányról, aminek lényegét nem is értetted meg.

Az más kérdés, hogy az amerikaiak mindenből képesek peres úton pénzt akarni.

Van egy Made in USA zseblámpám, vízálló-ütésálló kivitel. A dobozára rá volt írva, hogy ezen tulajdonságok CÁPA -és MEDVETÁMADÁS esetére nem érvényesek. Azóta azt is elhiszem, hogy volt mikró, amire ráírták, hogy háziállatok melegítésére nem használható. Na, ha ők perelnek majd a fogyasztási adatokért, az várható (és jogos!), de a hosszú hónapok óta tartó VW botrányban ez csak egy új mellékszál.

Egyébként nem akartalak megbántani, vagy kioktatni, de szeretek az interneten olvasgatni, és olyan elszomorító megtapasztalni, hogy (elsősorban magyar nyelven) mennyi butus írás születik olyan emberek tollából, akik nyilvánvalóan nem járatosak abban a témában, amiről írnak. Persze ezt én is csak abban a néhány tématerületben tudom megítélni, amiben járatos vagyok, ilyenkor kap el néha a hév, hogy odaírjam a véleményemet. De hisz ez a felület erre való.
süti beállítások módosítása