Akkora közhelyről beszélünk, hogy Oravecz Nóra elégedetten csettintene a fenti mondat láttán, pont ezért érdekes figyelni, hogy milyen mértékű a döbbenet alakult ki a Volkswagen-csoport dízelmotorjainak megbuherálása nyomán, s hogyan hurcolják meg ezt az egy céget, mintha a vállalatok Krisztusaként egymagában kéne vállalnia a felelősséget az összes reklámhazugságért.
Félreértés ne essék, szó sincs arról, hogy a wolfsburgi gyártót vagy akár a többi gyanúba keveredett céget védeném, de ha egy mosószergyártóról lenne szó, mindenki csak legyintene. A Volkswagen egyetlen balszerencséje, hogy autógyártóként a termékek bizonyos tulajdonságait kötelezően le kell mérni egy hivatalos és a valóságtól teljesen elrugaszkodott metódus szerint, s azokat kizárólag a réti sasok által olvasható méretű betűvel ráírni a plakátokra és a katalógusokba. A laboratóriumban lemért adatok hitelességéről meg annyit, hogy ha valaki a gyári fogyasztásról elhiszi, hogy a valóságot tükrözi, annak vagy még nem volt autója, vagy az Asztro-showban kért pénzenergiából származó jövedelméből vásárolta a négykerekűt.
Természetesen az autóiparban is a marketing iskolájának legfőbb alapelvei úgy vannak kőbe vésve, mint a tízparancsolat, s aki már valaha nézett reklámot, az könnyen láthatja, hogy ezek a szabályok úgy működnek mint a másodfokú egyenlet megoldóképlete. A reklámnak törekednie kell, hogy egységnyi idő alatt és egységnyi felületen minél több bullshit és minél kevesebb információ vagy adat hangozzon el, ám ha utóbbi netalán mégis bekövetkezik, akkor legyen hangzatos és túlzó, ugyanakkor jogilag természetesen kikezdhetetlen. Így született meg a marketing "újbeszél"-je, amelyben az AKÁR szó kötelező tartozéka minden tényállításnak. Ez az a szó, amely minden hazugság alól feloldoz, s egyben lehetővé teszi, hogy random számgenerátorral kreált adat hangozzék el a termékre vonatkozóan. A sampon, amely a korpa akár 99,9%-át eltávolítja, meglehet, hogy ugyanannyit ér, mintha egy erősebbet köpnék a tenyerembe, és rákenném a hajamra, hiszen a varázsszó miatt az az áhított érték akár 0 is lehet.
Egyáltalán nem lenne ízlésem ellen való, ha végre számonkérnénk az autógyártókon a hirdetett adataik hitelességét, ugyanakkor legyünk a többi iparággal szemben is következetesek. A kérdés nem is az, hogy miért kell a Volkswagent meghurcolni, hanem, hogy a többi céget miért nem, amelyek az apró betű, az "akár" és a kellemes életérzések szentháromságának jegyében fejtik ki reklámtevékenységüket. Ha az autóknál nem lennének különleges szabályok a károsanyag-kibocsátás és a fogyasztás mérésére vonatkozóan, akkor nyilván a VW Golf hirdetésében is az szerepelne, hogy "akár 3,2 literes fogyasztással", s ugyanúgy reklámozhatnának, mint a cégek 99,9%-a nap mint nap.