Szórakoztató társadalomkritika.

Szemszögmérő

Az Apple is csak chiphalmaz

2012. november 01. - Répási Bálint
Emberek egyre nagyobb tömegeit képes megmozgatni. Olyan dolgokra veszi rá még a legtudatosabb polgárt is, amelyet korábban még tudattalan állapotban is talán csak pironkodások közepette tett volna. Talán sokak számára kiderült, hogy a marketingről van szó. Arról a teljes világot behálózó mentális manipulációra szakosodott gépezetről, amely napról napra egyre több - akár nem is létező - pénzt söpör be az áldozataitól, akiket marketing nyelven fogyasztónak nevezünk. A piacon márpedig az tud a legjobban érvényesülni, aki a leghatékonyabban alkalmazza ezt az ördögi módszert és pontosan ezért vásárlóinak tudatosságát egy agyhalott zombi szintjére sikerül redukálnia.

Egyre többet harapna az Apple is... a vásárlók pénzébőlA zombi termelés szempontjából talán leghatékonyabb vállalat az Apple, legalábbis az elektronika területén biztosan ők a csúcstartók. Ez nem kizárólag az eladásokon és a bevételeken, hanem a termékeket körülvevő tömeghisztérián keresztül is mérhető, vagyis a XXI. században az aranyborjú Alma logót visel a hátulját és nem aranyból készül, hanem alumíniumból és üvegből. Nem igazán a céget dicséri, hanem sokkal inkább a világméretű marketing masina emlőin nevelkedett generációt minősíti, hogy gyakorlatilag egy színesfémként is csak nehezen elpasszolható szemetet is el lehet adni milliók számára, feltéve ha bele van vésve a jól ismert szimbólum. Ezzel nem azt állítom, hogy az Apple termékei rosszak lennének, csak pusztán azt, hogy valójában ők diktálják, hogy nekünk mire van szükségünk. Megmondták, hogy IPad kell nekünk, akkor irány az IStore! Addig azt hittük, hogy a padon ülni kell, és nem nyomkodni de ők aztán elmagyarázták és akkor az biztosan úgy is van! A sikert mutatja, hogy a céget alig lehet kimozdítani az általa létrehozott új szegmens uralmából, akárcsak az IPhone esetében. Az ötlet mindent vitt. Netán az emberek lennének ennyire ostobák...?
Természetes, hogy bizonyos szinten minden márka marketingje arra épül, hogy megpróbálnak egy fajta lila ködben úszó márkaimázst kialakítani, de az Apple-nek sikerült ezt a csúcsra járatnia. Sajnos valószínűleg sokak számára döbbenetet kell okozzak: nem biztos, hogy az Apple által gyártott termékek mind ugyanolyan jók, sőt nyilvánvalóan a gyártási költségük nem annyival több, mint amennyivel drágábbak. Mellesleg a kínai (igen,igen!) gyáraikban a munkakörülményeket jobb, ha most nem firtatjuk, mert abból egy teljes emberi jogvédő cikk is kijönne. Na most tessék egy almafa tövébe elvonulni zokogni, kedves fanatikusok! Bár szerintem ti is csak áldozatok vagytok...

De ha ez még nem lenne elég, a cég nem csak a marketing területén követ el disznóságokat, hanem a gyártás és a tervezés során is. A termékeknek szándékosan olyan dokkcsatlakozót készítettek, amelyet más gyártó nem használ és a legújabb IPhone egy ettől is eltérő töltőt kapott, vegye csak a sok birka az átalakítót! A többi gyár már próbál átállni teljesen az USB-re, de az Apple-t hol érdeklik a szabványok? A Bluetooth is csak a saját gyártású készülékek között működik, elvégre az Apple annyira versenyellenes, hogy talán a központ falán ott függ a "konkurensek eltakarítása" az elérendő célok között és akkor tényleg majd csak egymás között kell adatátvitelt létesítsenek a telefonjaik. A cég által indított perek sokasága, a mindent levédeni akaró jogászaik mind azt bizonyítják, hogy az Apple nem igazán kedveli a pattogó vetélytársait. A szabadalmi politikájuk már szinte annyira nevetséges, mintha azt akarnák levédetni, hogy ami egyik felén világít, a másik felén nem az már IPhone. A Samsung ellen felmerült hamisítási vádak szintén alaptalanok, ahogyan azt bíróságon többször is bizonyították a koreaiak. 

Mindezekből adódik a jogos felvetés: hogyan állítható meg az almafejűvé válás folyamata?  Ésszerű és józan gondolkodással, kissé a dolgok mögé tekintéssel. Normális-e hogy szinte már ciki, ha más márkájú telefonja van valakinek? Vajon tényleg ér annyit az új modell, hogy a szüleid több havi fizetését a milliárdos Apple tulajdonosok amúgy is majd szétdurranó zsebébe tömd? Valóban jobb mint a fele annyiba kerülő konkurens modell? Tényleg annyira fontos minden terméküket birtokolnod? Nyilván lesznek olyanok akik szerint a válasz igen, hiszen a divatmajmolás és a szarkaszellem sokszor győz, de ott van a bibi azzal a bizonyos farokkal...

A bejegyzés trackback címe:

https://szemszogmero.blog.hu/api/trackback/id/tr338638142

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása